بعد و افق زمانی رمضان را نباید کم اهمیت تلقی کنیم
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۲۳۴۵
ایسنا/لرستان نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد و افق زمانی رمضان را نباید کم اهمیت تلقی کنیم.
آیتالله احمد مبلغی ۲۴ فروردینماه به مناسبت ماه مبارک رمضان پیامی صادر کرد.
در این پیام آمده است: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ
ماه رمضان فرا میرسد؛ فرصتی درخشان که خداوند آن را در پیوند با بهترین و مهمترین عامل تحول بشری و اساسیترین بستر پیشرفت انسان، یعنی زمان، نهاده است؛ آنهم ضمن سیاقی منظم و معنابخش و در گسترهای فراخ و بسیار مغتنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد و افق زمانی رمضان را نباید کم اهمیت تلقی کنیم و از درک آن غفلت نماییم؛ بلکه باید قدر بیمانند این زمان یگانه را در رفتوآمد ایام سال دریابیم و اهمیت کم مانند این پنجره زمانی گشوده به سمت ارتباط با خدا را بفهمیم.
انسان با زمان و در زمان، معنا پیدا میکند؛ بهویژه که در «زمان» ظرفیتی انباشته از امکانهای ارتباط با خداوند و پیوند با آسمان نهاده شده است. نکته آنجا است که بعد زمانی رمضان صرفاً یک نهاده تکوینی نیست؛ بلکه «خود رمضان»، قطعهای بسیار ارزشمند و بسیار مغتنم از زمان، است. در اینجا زمان، خود هویت، اعتبار، جایگاه و اصالت دارد. از این روی رابطه و پیوند انسان با زمان در این ماه به اوج ظرفیت وجودی خود نائل میآید و در سطحی فراتر از معمول و خارج از تصور شکل میگیرد.
به همین جهت است که در قرآن کلمه شهر رمضان به مثابه کلیدواژهای در قامت یک برند و علامتی انحصاری برای این ماه ظاهر شده است. این مسئله آن گاه بهتر دانسته میشود که توجه نماییم تنها در همین یک مورد است که از یک ماه خاص بهصورت ویژه در کتاب خداوند سخن به میان میآید و وجه زمانی این بخش از ایام در حال گذار و تکرار طی هرسال مورد تأکید ویژه واقع میشود. جالب است که کلمه «شهر»، (به معنای ماه) در ابتدا و آغازگاه جمله آمده است (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی ...)؛ جایگاهی که خود میتواند نشان از اصالت، اعتبار و موضوعیت این ماه داشته باشد.
افزون بر این، در ادبیات و مفاهیم متون دینی بُعد زمانی رمضان بهخوبی انعکاس و تجلی یافته است تا آن جا که ارزش زمانی ماه تا سر حد عطف توجه به لحظهلحظههای آن برای بهرهگیری از این فرصت زمانی بینظیر لحاظ گردیده است.
سرشت مفهومی و کیان هویتی شب قدر نیز که در این ماه مبارک قرار گرفته است، با مقوله زمان و ارزشمندی نهادین آن پیوندی درونی و ارتباطی ناگسستنی دارد. شب قدر را باید اوجگیری «فرصتی زمانی» برای زدودن گرد و غبار غفلت از چهره بیخیال و سر به هوای زندگی دانست و از آن به مثابه پنجرهای زمانی یاد کرد که به سمت آگاهی از حال و احوال خویش در هنگامه عبور مهارناپذیر عمر و گذر توقفناپذیر این قافله از محدود زمانی در اختیار برای انجام کاری در مسیر آخرت گشوده شده است. شب قدر حجمی انباشته از زمانی نوری
است که اگر به شعاع زندگی بسط یابد، بهرهگیری از الطاف ویژه الهی را ممکن میسازد. این شب شریف قطعهای مغتنم و بیمانند است که ظرفیت بسط و گسترش دارد و در فرض توجه از سر آگاهی به آن تا سرحد افقهای سرنوشت میتواند تداوم یابد. شب قدر را باید امکانی برای ارتقاء اراده معطوف به اغتنام فرصتی الهی دانست و کوشید بعد ظرفیت و قابلیت زمانی آن را تا کرانههای استقرار انسان در آخرت و نعمات و امکانات بیحد و حصر آن فهمید و دانست.
ماه رمضان افزون بر ارزش ذاتی زمانی آن، ماه نزول قرآن است ایجاد پیوند بین قرآن و رمضان صرفاً در ناحیه فعل خدا که این دو را به هم گره زده و قرآن را در رمضان نازل فرموده است، نیست؛ بلکه وجهی ارادی و معطوف به افعال آدمی نیز دارد. در واقع انسان باید از خاستگاه پیوند الهی رمضان و قرآن، رابطه قرآن و رمضان را در زندگی خود ترجمه کند و وجوه مختلف این پیوند را در نحوه بهرهگیری خود از ماه رمضان دریابد. اگر بتوانیم راز و رمزهای نهفته در پیوند رمضان و قرآن را شناسایی و پیاده کنیم خواهیم توانست، زمین و آسمان را در زندگی آشتی دهیم و بالاترین گوهر را برای ذات انسانی خود، یعنی تقوا، به ارمغان آوریم؛ تقوایی که در کانون رویکرد به رمضان و قرآن قرار دارد و سرنوشت آن در میانه این دو رقم میخورد. بر این اساس میتوان گفت که اگر کسی پی جوی بهرهمندی از ماه رمضان است، بر او است تا ذهن و روح خود را معطوف به هدف اصلی ماه رمضان که تقواپیشگی است، نماید و توجه به آن را در ژرفنای جان و سویدای دل خود مرتباً مرور و تکرار کند. نکته آنجا است که تقوا فلسفه وجودی رمضان است (لعلکم تتقون).
براساس آنچه گذشت پنج نکته قابل توجه میکند: ۱. تقوا را نباید صرفاً یک صورتآرایی، یا یک تصور ذهنی و یا حتی صرف یک احساس درونی دانست، بلکه تقوا اگرچه در درون شکل میگیرد اما بهصورت جدی و مشخص دارای امتدادهایی بیرونی و جلوههایی رفتاری قابل انعکاس در زندگی است؛ پای تقوا که به میان آید، پای احسان و نیکوکاری (تعاونوا علی البر والتقوی)، پای عفو و بخشش (وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ)، پای عدالت (اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ) و پای شعائر خداوند (وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ) و پای همه خوبیها نیز به میان و میدان میآید.
از اینرو همهکسانی که در پی ایجاد تقوا در این ماه مبارک رمضان در زندگی خود هستند، باید عرض عریض تقوا و لوازم و الزامات اجتماعی مرتبط با آن و پیوندهای انسانی و اخلاقی منجر به آن را جدی بگیرند؛ در غیر این صورت از تقوا - بر حسب آنچه تعالیم و ادبیات دینی به ما میگوید، خبری در میان نخواهد بود.
۲. بر ما است که تقویت نهضت احسان گرایی، زیست مؤمنانه و نگرش معطوف به خیرورزی اجتماعی را هر چه بیشتر در این ماه (که مورد تأکید مقام معظم رهبری است) بسط و توسعه بدهیم. چنین رویکردی منجر به آن خواهد شد تا شرایط تأثیرگذاری روزه را هرچه بیشتر فراهم آوریم و روزهدارانی بهتر و تقواپیشه تر گردیم.
۳. یکی از درسهای ماه رمضان، درس صبر است و امروز ما به دلیل وجود بیماری کرونا در کشور و تشدید ابعاد آن در استانها به روحیهای نیرومند و قوی نیازمندیم. از اینرو ضمن آنکه همگان، اعم از دولت و ملت، باید تمام تلاش خود را برای ریشهکن کردن و متوقف ساختن این بیماری انجام دهند، لازم است قامتی استوار و مستحکم و روحیهای نیرومند و توانمند در برابر این بیماری داشته باشیم و در مقابل آن بایستیم، کرونا نباید قامت استوار خانوادهها را مورد تعرض و تهدید قرار دهد، تمام هم و همت مسئولان باید تمرکز بر مساعدتهای معطوف به حفظ جایگاه معنوی و اقتصادی خانوادهها و روابط فیمابین آنها و نیز روحیه، توانمندی و ایستادگی و استواری آنها در برابر این بیماری باشد.
۴. ماه رمضان ماه باز تولید مؤلفههای توانمندساز زندگی و روحیه و خانواده است. افزون بر این از آنجا که رمضان ماه استجابت دعاست، از دعا کردن برای ریشهکن شدن این بیماری دریغ نورزیم و همدلانه و مهربانانه در پیشگاه خداوند رهایی بشریت از این بیماری فزاینده را بجوییم و بخواهیم.
۵. تشکر از کادر پزشکی و درمانی و بهداشتی فعال در شرایط کنونی مبارزه با کرونا جزء اصلیترین و برجستهترین مصادیق شکر انسانی و دینی است که باید بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن افزود و انجام آن در ماه مبارک رمضان صفا و جلای معنوی ویژهای را میتواند به جامعه ارزانی بدارد.
ماه (که مورد تأکید مقام معظم رهبری است) بسط و توسعه بدهیم. چنین رویکردی منجر به آن خواهد شد تا شرایط تأثیرگذاری روزه را هرچه بیشتر فراهم آوریم و روزهدارانی بهتر و تقواپیشه تر گردیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی رمضان مجلس خبرگان رهبری قرآن لرستان کروناویروس همه باهم علیه کرونا کادر درمانی ماه مبارک رمضان ماه رمضان زمانی رمضان ماه رمضان ماه مبارک شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیهای اعلام کرد که مراودات تجاری این کشور با رژیم اسرائیل به طور کامل متوقف شده است و تا زمانی که این رژیم اجازه ندهد کمکها به غزه برسد، این توقف ادامه خواهد داشت. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیهای اعلام کرد که مراودات تجاری این کشور با رژیم اسرائیل به طور کامل متوقف شده است و تا زمانی که این رژیم اجازه ندهد کمکها به غزه برسد، این توقف ادامه خواهد داشت.
ترکیه روز پنجشنبه تمامی مبادلات تجاری با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و علت این اقدام را "بدتر شدن فاجعه انسانی" در غزه عنوان کرد.
ارزش معاملات تجاری بین ترکیه و اسرائیل در سال گذشته میلادی حدود 7 میلیارد دلار (6.5 میلیارد یورو) بود.
آمریکا یکمیلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل میدهدچرا اسرائیل توان مالی برای ادامه نسل کشی فلسطینیان را ندارد؟در بیانیه این وزارتخانه آمده است: معاملات صادرات و واردات مربوط به اسرائیل متوقف شده است و تمامی محصولات را در بر میگیرد.
این بیانیه میافزاید: ترکیه اقدامات جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال بی وقفه و کافی کمکهای بشردوستانه به غزه را صادر نکند، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد کرد.
اوایل روز پنجشنبه، زمانی که گزارشهایی مبنی بر این اقدام ترکیه برای اولین بار منتشر شد، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه را متهم کرد که مانند یک "دیکتاتور" عمل میکند.
این اقدام ترکیه برای توقف تمام تجارت خود با رژیم صهیونیستی به دنبال ممنوعیتهای جزئی صورت میگیرد.
ترکیه ماه گذشته اعلام کرد که صادرات 54 نوع محصول از جمله آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی و کودهای شیمیایی به سرزمینهای اشغالی را محدود کرده است.
انتهای پیام/